2017. január 15., vasárnap

1500-as F1A típusú motorkocsik

1500-as motorkocsik (F1Atípus)
képeken.


Elsőként az 1897-es gyártású BKVT 207 pályaszámú
1520 ex. 1506-os pályaszámú
motorkocsi képe kerül fel, még favázas állapotában.
E villamos "életútjáról"
a villamosok.hu  és az

Ezerötszázas - a villamos

oldalon olvashat.



1520-as, az akkor még motor nélküli 1553-ast vontatja pótkocsiként.


Vasvázasan a 80-as években.



1984-ben a szegediek az elbontásra váró kocsik közül kettőt elhalásztak. 

A közlekedéstörténetileg különleges 1520-as
SZ 5-ös számon munkajáratként lett használva Szegeden.
A kocsi oldalfalába egy bejáratot vágtak,
és gyakorlatilag mozgó szerszámos-kamrának használják.



2009. május 1.



1500 (1950) ex. 1556 (1944)
A hetvenes évektől a kocsik nagy része zárt peront kapott, UV-jellegű teleszkópajtóval.
Ennek az átalakításnak a prototípusa az 1500-as pályaszámú kocsi volt,
melyet 1963-ban új homlokrésszel készítették el,
a Budapesten megszokottól elütő elefántcsont színezéssel.
Ehhez a motorkocsihoz egy hasonló fényezésű pótkocsi is készült: az 5830-as.
http://villamosok.hu/nza/1500.jpg







 Lakos Rudolf felvétele.





Bontása előtt, 1984. Újpesti kocsiszín.



1501 (1950) ex. 1557 (1944)






A kép bal oldalán az 1501-es, előtte egy FAV pót,
középen az 1521-es a Zugló kocsiszínben 1975-ben.

1983.

1983. Bihari út

Újpesti kocsiszín 1984-ben.




1502 (1950) ex. 1558 (1944)


1503 (1950) ex. 1559 (1944)

1504 (1950) ex. 1560 (1944)
fortepan.hu: 16568


http://villamosok.hu/nza/1500.html



1505 (1950) ex. 1561 (1944)

1506 (1950) ex. 1562 (1943)
-***-

1507 (1950) ex. 1563 (1943)
http://villamosok.hu/nza/1500.html



1508 (1950) ex. 1564 (1943)

1509 (1950) ex. 1565 (1943)
'70-es évek eleje, Mexikói út






http://villamosok.hu/nza/13-as/

1510 (1950) ex. 1566 (1943)

1511 (1950) ex. 1567 (1944)
Rákóczi út és Lenin krt. sarok, Blaha Lujza téri megálló
az Erzsébet híd felé. '60-as évek eleje.



1512 (1950) ex. 1568 (1944)



1513 (1950) ex. 1569 (1944)


1514 (1950) ex. 1570 (1944)
 Mázsa tér a Liget (Zalka Máté) tér irányába nézve.

1515 (1950) ex. 1571 (1944)



1984. Újpesti kocsiszín.

1516 (1950) ex. 1572 (1944)
Astória, '60-as évek eleje.


Ennyi maradt belőle, 1984. Újpesti kocsiszín

1517 (1950) ex. 1573 (1944)


Újpesti kocsiszín, 1984.

1518 (1950) ex. 1574 (1944)
Váci út, Róbert Károly krt. előtt.

Váci út télen a Lehel tér után az Élmunkás hídnál.

Az 1518 líra áramszedővel és csodalámpa-indítójelzővel, valamint a 3700 az 52A-n.
1984. február 29-e, Határ út. Az 1500+P szerelvények utolsó forgalmi napja a 13-ason.


1519 (1950) ex. 1575 (1944)
-***-

BKVT 205 (1897) ->1521 (1942) ex. 1504 (1940)
Baross tér a Rákóczi út felől nézve, szemben jobbra a Fiumei (Mező Imre) út torkolata.
évszám: 1968 képszám: 65630
orig: MAGYAR RENDŐR




Újpesti kocsiszín, 1984.

BKVT 217 (1897) ->1522 (1942) ex. 1516 (1940)
a még mai is élő motorkocsi
az Ajtósi Dürer sor és Május 1 út kereszteződésében.


Átalakítás után.

A "múzeumi járművé" tétele után, tönkretétele előtt
az Újpesti kocsiszínben 1984-ben.

és belső tere.

Az Újpesti kocsiszínben őrzés, védelem nélkül tárolták.
A járművet vandálok összetörték.

Az amúgy "leamortizált" villamost egy forgatáson "hivatalosan"
továbbamortizálták, így sikerült elérni azt, hogy az egyetlen megmaradt,
védettség alatt álló járművet még jobban lepusztítsák.
1984-ben amikor fotóztam, gyakorlatilag eredeti forgalmi állapotú volt,
mást se kellett volna tenni, csak annyit, hogy egy remízbe áthúzzák
és eldugják egy sarokban, megvárva azt a vezetést akik nem a
"múltat végkép eltörölni" agyrémképpel élnek.

Az alábbi hét darab felvétel az 1522-es mai állapotáról,
munkája.







1523 (1942) ex. 1546 (1942)







1524 (1942) ex. 1547 (1942)
 Fotó: Alan Murray-Rust

Fotó: Alan Murray-Rust

Az átépítéséig "ferde elejű" 1972-ben.

1976-os átalakítása után.


1525
Ajtósi Dürer sor - Május 1 út kereszteződése, 1972.





Tim Boric felvétele


Az 1980 január 13-án megszüntetett 65-ös viszonylaton.

1977. augusztus


Újpesti kocsiszín, 1984.

1526



1974.

Tim Boric felvétele


1984. február

1527
http://www.fortepan.hu/_photo/download/fortepan_94387.jpg

Hóseprővel, 1963. telén.





1528 (1942)
-***-

1529 (1942)
http://villamosok.hu/nza/1500.html


Tim Boric felvétele

1530




1531



1984-ben Szegedre került és tanulókocsi lett,
ma már nagyrészt üzemen kívül áll a szegedi kocsiszínben,
igen ritkán látni társával az SZ.5-tel együtt őket az utcán.

2009. május 1.


1532 (1941)


http://villamosok.hu/nza/1500.html Fotó:Vitányi Iván



Találkozó. 

Az 1532-es már ollós szedővel az 51-es lajosmizsei vasúti kereszteződésében.
http://villamosok.hu/nza/1500.html
Fotó: Lakos Rudolf

1533
Archív felvétel: Vittorio Formigiari







1534
 fortepan.hu: 16584

Németh Zoltán Ádám gyűjteménye

Ab van Donselaar felvétele.

1535

http://villamosok.hu/nza/13-as/

1536

http://villamosok.hu/kepek/1xxx/1500/1536.jpg

Átalakítása: 1967.07.02. 
automata ajtó + pantográf: 1976.09.28 

http://villamosok.hu/nza/13-as/

1537

1538

Az 5927-es póttal selejtezték 1984. márciusában.

1539
1972. október 31-én megszüntetett 25-ös viszonylaton az Állatkertnél.




1540


1541
Ferenciek tere (Felszabadulás tér) a Kossuth Lajos utca felé nézve.
Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU_BFL_XV_19_c_11
évszám: 1961 képszám: 103653


1983. március 28. Száva kocsiszín

Újpesti kocsiszín, 1984.

1542
Blaha Lujza tér, az aluljáró építésekor.

Selejt-soron, 1984.

1543
Az Astoria megállóhelyen, 1961. februárjában.

fortepan.hu Bauer Sándor felvétele


1544

1545

Újpesti kocsiszín,1984-es szétbontásakor.


1546(II) (1943)
Tim Boric felvétele

1547(II) (1943)


1548 (1943)
Az 1548-ról csak ez a két képünk van. Az 1538 mögötti az "alany".

Az első motorkocsi az 1548-as.

1549

http://villamosok.hu/nza/13-as/

1550


1551
http://villamosok.hu/nza/1500.html

1977-es átalakítása előtt


és átalakítása után. Ez volt az utoljára átépített 1500-as.



1552 (1943)
1984. februárjában, egy "ráncos" Ikarus 260-as "társaságában".

http://villamosok.hu/nza/13-as/

1553

1554

1555

Forgalomban.
Baross tér, szemben a 20-21. számú ház.
évszám: 1944  képszám: 72731
orig: LISSÁK TIVADAR

 Ferenciek tere (Apponyi tér) a Kossuth Lajos utca felé nézve.
évszám: 1948 képszám: 77928
orig: MIHALIK ISTVÁN

Astoria, 1950.

1500-as M+P

Felszabadulás tér


A régi Erzsébet híd "tetejéről" készült fotó,
Szabad sajtó út, Március 15. tér

Baross tér, Keleti pályaudvar.
évszám: 1951 képszám: 16723
orig: MAGYAR RENDŐR

Rákóczi út - Erzsébet (Lenin) körút sarok. 1952.
fortepan.hu képszám: 16798

Rákóczi út a Nagykörút felől az Astoria felé nézve, balra a Nemzeti Színház.
fortepan.hu képszám: 16800


Múzeum körút - Rákóczi út sarok.

fortepan.hu képszám: 18003


Rákóczi út a Blaha Lujza térnél.

fortepan.hu képszám: 67264

Károly (Tanács) körút az Astoriánál.
fortepan.hu képszám: 18092


Baross tér a Keleti pályaudvar előtt.
Háttérben a Thököly út házsora a Bethlen Gábor és Nefelejcs utca között.
évszám: 1956 képszám: 67292
orig: MAGYAR RENDŐR

~ ... ~

Ferenciek tere (Felszabadulás tér) és a Kossuth Lajos utca a déli Klotild palotából nézve.
Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU_BFL_XV_19_c_11
évszám: 1961 képszám: 103655

 Szabad Sajtó út, déli Klotild palota a Ferenciek teréről (Felszabadulás tér) nézve.
Fortepan / Budapest Főváros Levéltára. Levéltári jelzet: HU_BFL_XV_19_c_11
évszám: 1962 képszám: 102663

Thököly út Május 1 út sarok, a 25-ös villamos váltójának tisztítása
1963 telén.

Mexikói út, a "távolban" a 65-ös villamos végállomása

 A 25-ös villamos Május 1 úti szakaszán, 1972-ben.


Május 1 út - Zichy Mihály út kereszteződése.
Az akkor még a Városligetben rendezett BNV egyik bejárata a háttérben.

http://villamosok.hu/nza/1500.html

A Keleti irányítójából.

Thököly út, Dózsa György úti megálló a háttérben
első szériás Ikarus 280-asokkal.
Az 5884-es pótkocsi a mai napig létezik.

1983. július 13. Nagykőrösi és Határ út kereszteződése.

1984-es selejtezésükkor az Újpesti kocsiszínben.

Köszönet a képekért, HAMSTER Varga Ákos Endrének, a villamosok.hu szerzőjének, Németh Zoltán Ádámnak, a fotókért Komjáthy Zoltánnak, Tim Boricnak, Ab van Donselaarnak, Lakos Rudolfnak, Vitányi Ivánnak, azon fotósoknak, akik neve nem ismert, vagy véletlenül kihagytam  és Nagy Zsolt Leventének a gyűjteményért.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése